چاپ پوستر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چاپ دیجیتال پوستر

اگر به دنبال چاپ پوستر دیواری هستید، چاپخانه پایتخت این خدمت را با بهترین قیمت و کیفیت، در انواع مدل‌ها و سایزها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

پوسترهای دیواری پشتی‌های نبافته (کاغذی) یا بافته‌شده (پارچه) هستند که به‌صورت تزئینی برای استفاده روی دیوارهای یک محل سکونت یا کسب و کار چاپ می‌شوند. استفاده از پوستر دیواری برای دکوراسیون یک سازه ضروری تلقی نمی‌شود. با این حال، استفاده از این متریال به یک روش مدرن برای ایجاد سبک، فضا یا دادن رنگ به اتاق تبدیل شده است.

صنعت چاپ پوستر دیواری به دو صنعت تولید پوستر دیواری مورد استفاده در منازل مسکونی و پوسترهای دیواری که در مشاغل یا سایر ساختمان‌های عمومی آویزان می‌شود، تقسیم می‌شود. پوستر دیواری مسکونی از مواد مختلفی ساخته می‌شود و می‌توان آن را به‌صورت از قبل چسبانده یا بدون چسب خریداری کرد.

پوستر دیواری تجاری بر اساس وزن، ترکیب پشتی و ضخامت لمینت/پوشش به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. تمام پوسترهای دیواری تجاری باید دارای سطح وینیل باشند و طبق دستور انجمن پارچه‌ها و فیلم‌های شیمیایی، آزمایش‌های فیزیکی و بصری دقیقی را پشت سر بگذارند.

کاغذ دیواری یا همان پوستر، روی سطوح گوناگون نظیر گچ، سنگ، MDF و غیره با چاپ‌گرهای اکوسالونت قابل چاپ است. پوسترهای دیواری با انواع طرح‌های عمومی، که از قبل در آرشیو دفتر چاپ پایتخت موجود هستند، و یا طرح‌های سفارشی به‌خصوص کاربران، در دکوراسیون دفاتر کار، منازل،‌ رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و غیره، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چاپ دیجیتال پوستر

پوستر دیواری در عرف بازار با عناوین دیگری، مثل کاغذ دیواری سه بعدی، کاغذ دیواری دکوراتیو، کاغذ دیواری چاپی، شید تصویری و دیگر موارد شناخته می‌شود.

پوستر دیواری نوعی محصول چاپی دیجیتال است که توسط دستگاه لارج فرمت اکوسالونت چاپ می‌شود. طرح کاغذهای دیواری دلخواه، که البته باید دارای دی پی آی (DPI) بالا باشد، در عرض‌های ۱ متر و یا ۷۰ سانتی‌متر از هم جدا می‌شود.

انواع پوسترهای دیواری قابل چاپ دارای قابلیت شستشو هستند و در مقابل سایش از خود مقاومت نشان می‌دهند. این موضوع به لطف استفاده از جوهرهای اکوسالونت است.

تاریخچه‌ی پوستر دیواری

گفته می‌شود تاریخچه‌ی پوستر دیواری در واقع از چین باستان آغاز می‌شود. دلیل چنین ادعایی این است که اولاً چینی‌ها برای اولین بار مخترع کاغذ بوده اند. همچنین، برای اولین بار چینی‌ها کاغذ برنج را دویست سال قبل از میلاد مسیح بر روی دیوارهای خود می‌چسباندند.

گفته می‌شود که در قرن ۸ میلادی یک زندانی چینی راز ساخت کاغذ را برای عرب‌ها فاش نمود، که در نتیجه آن‌ها نیز دانش کاغذسازی را به اروپا منتقل کردند. پس از آن بسیاری از اروپاییان متمول به هنرمندان سفارش کاغذهای نقاشی‌شده در ابعاد وسیع را جهت نصب بر دیوارهای منازل خود می‌دادند. اما استفاده از پوستر دیواری واقعی با پیدایش صنعت چاپ متولد شد و رواج یافت.

اولین پوسترهای دیواری مورد استفاده در اروپا، در اوایل قرن سیزدهم، که با تصاویری از نمادهای مذهبی محبوب نقاشی شده بودند، به‌کار گرفته شدند. طی چند قرن بعد، کاغذها به‌صورت دستی چاپ می‌شدند، اما تنها در میان فقرا محبوبیت داشتند.

با این حال، در قرن شانزدهم، دیوارپوش‌های گران‌تر، که ملیله‌های آویزان‌شده در خانه‌های اشراف را به تصویر می‌کشید، در میان طبقه متوسط رایج شد. این نوع پوستر دیواری ورق‌های کوچک یا یک تصویر تکرارشونده را حمل می‌کردند، یا چندین بلوک الگویی ایجاد می‌کردند.

آمریکایی‌ها در قرن هجدهم، پوسترهای دیواری را از فرانسه و انگلیس می‌خریدند. تا اواسط دهه‌ی ۱۷۰۰ میلادی، کاغذ پارچه‌ای به‌صورت جداگانه در ورق‌هایی چاپ می‌شد و سپس روی دیوارها به‌کار گرفته می‌شدند. در سال ۱۸۷۰، خمیر چوب جایگزین ذخایر کهنه شد و در نتیجه یک پشتیبان بسیار ارزان برای پوستر دیواری ایجاد شد.

تاریخچه چاپ کاغذدیواری سه بعدی

نحوه‌ی استفاده از پوستر دیواری در گذشته

در دوران رنسانس، پوستر دیواری که با استفاده از تکنیک چاپ کلیشه چوبی تولید می‌شد، در میان اشراف اروپایی محبوبیت یافت. از زمان قرون وسطی، افراد طبقه‌ی تراز اول جامعه عادت به نصب فرشینه‌های تزئینی بر دیوارهای منازل خود داشتند. این فرشینه‌های تزئینی هم به اتاق رنگ می‌داد و هم به عنوان لایه‌ای عایق میان دیوار سنگی و فضای داخلی عمل می‌کرد و در نتیجه گرمای درون اتاق را حفظ می‌نمود.

ویژگی‌های چاپ پوستر

آنچه تا کنون به‌عنوان پوستر دیواری کاربرد داشته است، یک سری والپیپر (Wallpaper) محدود در عرض ۶۰ سانتی‌متر است که به‌صورت رول کاغذ دیواری آماده موجود هستند. به لطف پیشرفت تکنولوژی چاپ لارج‌فرمت و همچنین گسترش تنوع متریال کاغذ دیواری خام قابل چاپ این قابلیت به‌وجود آمده است تا بتوان والپیپر را با سایز و طرح دلخواه و با ویژگی‌های منحصر به‌فرد دیگر به مشتریان ارائه کرد.

  • اولین ویژگی انتخاب طرح پوستر دیواری دلخواه، با استفاده از آرشیو زیبا، منحصر به‌فرد و باکیفیت در چاپ پایتخت است. هر طرح دارای یک کد است که می‌توان با ارائه‌ی این کد به سفارش‌گیرنده اقدام به ثبت سفارش نمود.
  • دومین ویژگی انتخاب سایز دلخواه پوسترهای دیواری است. شما با اندازه‌گیری دیوار مورد نظر می‌توانید اقدام به سفارش پوستر دیواری مورد نظرتان کنید.
  • سومین ویژگی قابلیت چاپ کاغذ دیواری با طرح دلخواه خودتان است.

چاپ کاغذدیواری با طرح دلخواه

مصارف دکوراسیون داخلی

پوستر دیواری برای مصارف دکوراسیون کاربرد دارد که برای تولید آن تکنولوژی چاپ دیجیتال به کمک طراحان داخلی آمده است. این نوع متریال اغلب می‌تواند حاوی طرح‌های خاصی همانند مناظر طبیعی، چهره‌ی افراد و شخصیت‌ها، طرح‌های تبلیغاتی محصولات و خدمات و بافت چرمی باشد.

کاغذ دیواری سه بعدی چیست؟

برای تعریف کاغذ دیواری سه بعدی لازم است تا مقدمه‌ای در مورد این محصول داشته باشیم. کاغذ دیواری که در زبان انگلیسی به آن wallpaper گفته می‌شود، نوعی متریال چاپی به‌صورت رولی است که دارای پوشش از جنس کاغذ یا PVC و یا به‌صورت ترکیبی از این دو می‌باشد. برای نصب بر روی دیوار اماکن مختلف مسکونی، اداری، فروشگاه‌ها و غیره، به‌منظور ایجاد زیبایی بصری با تنوع زیاد در طرح و نقش، در دکوراسیون داخلی ساختمان به‌کار گرفته می‌شود.

 منظور از سه بعدی چیست؟

منظور از پوستر دیواری سه بعدی امکان چاپ یک طرح سه بعدی است که حالت پرسپکتیو گونه‌ای داشته باشد و احساس وجود عمق در تصویر را در ذهن تداعی می‌کند. چاپ پوسترهای دیواری سه بعدی بر روی متریالی به ‌نام کاغذ دیواری قابل چاپ است.

نمونه طرح کاغذ دیواری

ساختار تشکیل‌دهنده‌ی پوستر دیواری سه بعدی

پوسترهای دیواری قابل چاپ معمولاً از چند لایه کاغذ، یک لایه‌ی PVC و یک لایه‌ی کوتینگ که بر روی کاغذ دیواری کشیده می‌شود، تشکیل می‌شوند. این لایه‌ی کوتنیگ کاغذ دیواری ‌را با پوستر دیواری غیر قابل چاپ متمایز می‌کند و همان چیزی است که باعث جذب مرکب چاپ بر روی آن می‌شود.

روش نصب پوستر دیواری سه بعدی

  • در مرحله‌ی اول باید زیرسازی دیوار را به‌طور کامل انجام شود. یعنی سطح دیوارهای مورد نظر باید به‌درستی انجام شود. چنانچه گچ دیوار زخمی است و در جاهایی دارای فرورفتگی است، باید آن‌ها را با بتونه ترمیم کنید. اگر در جایی رنگ دیوار پوسته شده است و یا دیوار مورد نظر بسیار صیقلی و صاف است، با کشیدن سنباده آن را کمی از حالت صیقلی خارج کنید تا کاغذ دیواری به‌درستی روی آن بچسبد.
  • قسمت‌هایی از سقف، در، پنجره‌ها و زوارها را رنگ کنید و سپس کاغذ دیواری را نصب کنید. زیرا پاک‌کردن چسب کاغذ دیواری از روی سطوح رنگ‌شده به مراتب راحت‌تر از پاک‌کردن رنگ چکیده بر روی کاغذ دیواری است. در این صورت، فاصله‌ای نیز میان سطوح رنگ‌شده و سطوح پوشیده از کاغذ دیواری باقی نمی‌ماند. بهتر است قبل از چسباندن پوستر دیواری از یک لایه آستر مخصوص برروی دیوارها استفاده کنید. این لایه حفره‌های ریز موجود در سطح دیوارها را پر می‌کند.

اسلایدر کاغذ دیواری

نحوه‌ی برش پوستر دیواری

ارتفاع دیوار‌ها را اندازه بگیرید و کاغذها را در قطعات هم‌اندازه، متناسب با ارتفاع دیوار به علاوه‌ی پنج الی ده سانتی‌متر اضافه‌تر ببرید. قطعه‌ی اضافی کاغذ را در پایین دیوار و در محل اتصال آن با زمین به دقت ببرید.

اگر پوستر دیواری شما طرح‌دار است، باید طرح هر نوار کاغذ را دقیقاً با نوار بعدی تطبیق دهید. توصیه می‌شود که نوارها را کمی بلندتر از ارتفاع دیوار ببرید تا امکان تطبیق‌دادن طرح‌ نوارها فراهم باشد.

نصب پوستر دیواری سه بعدی دارای روش نصب متفاوت‌تر و نیازمند تجربه بیش‌تری است. به این دلیل که اولاً عرض متریال چاپی کاغذ دیواری سه بعدی ۱ متر است. ثانیاً، جفت‌کردن لت‌های کاغذ دیواری نیاز به تجربه بیش‌تری دارد.

پشت کاغذ دیواری‌ها را با قلم مویی پهن به چسب آغشته کنید و آن را از بالا به پایین روی دیوار بچسبانید. اگر کاغذ دیواری شما خودچسب است، باید آن را قبلاً در آب سرد خیس کنید. دقت کنید که این کار را با آب گرم انجام ندهید، چون برخلاف تصور اغلب افراد که آب گرم را برای این کار مناسب‌تر می‌دانند، آب گرم باعث شسته‌شدن چسب کاغذ می‌شود.

روش جداکردن پوستر دیواری از دیوار

اگر پس از مدتی مایل به تعویض پوستر دیواری و کندن آن برای انجام تعمیرات باشید، برای جداکردن کاغذ دیواری از دیوار آن را با محلول مایع نرم‌کننده (با نسبت ۱ به ۲)، به‌عنوان شوینده‌ و یک تکه پارچه همراه با آب داغ و یا محلول یک فنجان سرکه در یک گالن آب داغ به‌خوبی خیس کنید.

پس از ۱۵ دقیقه کاغذ دیواری‌ها به راحتی از دیوار جدا می‌شوند. اگر کاغذها راحت جدا نشدند، از یک کاردک کمک بگیرید و کاغذها را از پایین به سمت بالا بکشید.

پوستر دیواری برای چه فضاهایی مناسب است؟

استفاده از پوستر دیواری با طرح‌های دلخواه، متناسب و مرتبط با نوع شغل و یا استفاده از لوگوی شرکت و یا هر دو جلوه‌ی خاصی به دفتر کار شما خواهد داد. همچنین، پوستر دیواری برای تزئین اتاق کودک نیز قابل استفاده است. در دکوراسیون اتاق کودک می‌توان از چاپ پوستر دیواری با طرح‌های کارتونی، که کودکان به آن علاقه دارند و همچنین رنگ‌های شاد و زنده استفاده کرد.

برای دیوار اتاق خواب می‌توان از طرح‌ها و رنگ‌های هماهنگ با سرویس خواب و قسمت‌های دیگر دکوراسیون استفاده کرد. در برخی رستوران‌ها پوسترهای دیواری با طرح‌های خاص استفاده می‌شود که می‌تواند شامل تصویر یک غذای لذیذ و یا تصاویر فرایند تهیه‌ی غذا باشد. گاهی از یک منظره‌ی آرامش‌بخش برای اثرگذاری مثبت روی مشتری نیز استفاده می‌شود.

حمایت از ما با امتیاز دهی به این مطلب
5/5

پوستر دیواری چاپ شده در چاپ پایتخت بوسیله دستگاه اکوسالونت اپسون با کیفیت ۱۴۴۰Dpi هست

بله ، به شرطی که بوسیله توسط شوینده های معمول و بهمراه پارچه یا اسفنج نرم فابلیت شستشو وجود دارد

ما دارای لیست قسمتی هستیم که بصورت پلکانی طراحی شده و شما با مراجعه به سایت میتونین اون رو ملاحظه بفرمایین

دیدگاهتان را بنویسید