طراحی لوگو چه اصولی دارد؟

طراحی لوگو

طراحی لوگو برای یک شرکت، محصول و یا حتی یک کسب و کار کوچک از جمله مهمترین اقدامات جهت راه اندازی آن است. آرم یا لوگو علامت منحصر به فردی است که نشانگر آن سازمان، کسب و کار، محصول، فرد و غیره است و موجب هویت بخشیدن به آن می شود. طراحی نمودن لوگو اهمیت ویژه ای در معرفی بهتر بصری هر برند دارد.

یک لوگوی حرفه ای علاوه بر به وجود آوردن جذابیت بصری، بیانگر جزئیات و توضیحی از آن برند است. لوگو کمک میکند تا برند شما به سادگی در ذهن مخاطب جای بگیرد و ماندگار شود. به همین دلیل طراحی لوگو جهت کسب موفقیت در کسب و کار از الزامات می باشد.

طراحی لوگو

اصول اولیه طراحی لوگو

مهم بودن آرم و لوگو برای هر کسب و کار، حساسیت برای طراحی آن را بیشتر خواهد نمود. انتخاب یک طراح حرفه ای و یک روش طراحی مطلوب دارای اهمیت زیادی می باشد. طراحی لوگو را می توان یک زیر ساخت دانست. که این زیر ساخت اصول، روش ها، تکنیک و ابزار های خاص خود را دارد.
اولین نکته در طراحی لوگو سادگی آن است. لوگوی طراحی شده می بایست به دور از جزئیات و اضافه کاری باشد. لوگویی که برای محصول و یا کسب و کار خود طراحی می کنید نباید محدود به زمان خاصی باشد و با گذشت زمان اعتبار و ارزش خود را از دست ندهد. تا بتوانید مدت ها از آن استفاده نمایید. از جمله موارد دیگری که هنگام طراحی لوگو می بایست به آن دقت شود، نحوه بهره گیری به جا و صحیح از رنگ های مختلف است. در عین حال لوگو باید به شکلی طراحی گردد که به صورت سیاه و سفید نیز جذابیت خود را حفظ نماید. همچنین کاملا خوانا و مشخص باشد. لوگو طراحی شده باید بیشترین تناسب را با درون مایه و موضوع کسب وکار و یا محصول شما داشته باشد. علاوه بر آن از لحاظ فرهنگی نیز غیر همجهت با عرف جامعه نباشد.

طراحی لوگو

انواع لوگو

انتخاب نوع لوگو اولین مرحله برای طراحی لوگو می باشد. لوگوها دارای انواع مختلفی هستند و در حالت کلی به سه دسته تقسیم می شوند. که این سه دسته شامل لوگوهای نوشتاری، لوگوهای تصویری و لوگوهای ترکیبی می شوند. لوگو تصویری در واقع در بر دارنده نماد و شمایل می باشد. یعنی در طراحی لوگوی تصویری، از تصاویر و اشکال مختلفی استفاده شده است. که آن محصول یا کسب و کار یا شرکت یا محصول را برای بیننده تداعی می نماید. اغلب لوگوهای تصویری پیچیده تر از لوگوهای نوشتاری هستند و نیاز به تحلیل نمودن و تفسیر دارند.

نماد کلمه ای یا لوگوی تایپ نام های دیگر لوگوی نوشتاری می باشند. در این نوع طراحی نام کسب و کار و برند با استفاده از خلاقیت طراح و با کمک تغییر و ترکیب فونت های مختلف و همچنین نحوه چینش یک نماد جذاب بصری ساخته می شود. نکته مهمی که در رابطه با طراحی لوگوی نوشتاری وجود دارد این است که نوشتار آن، قابل تشخیص و کاملا خوانا باشد. دسته آخر از انواع لوگو همان طور که گفته شد لوگوهای ترکیبی هستند. همان طور که از نام آن ها مشخص می باشد، این لوگوها با استفاده از ترکیب نمودن نماد و نوشتار با هم طراحی می گردند.

طراحی لوگو

 

استانداردهای سایز در طراحی لوگو

طراحی لوگو می بایست به گونه ای باشد که در هر سایزی حتی بسیار کوچک تمیز و با جزئیات و واضح به نظر برسد. اندازه هایی که لوگو در آن ذخیره می شود و یا به اشتراک گذاشته می شود، با وجود منحصر به فرد بودن ساخت لوگو، مقادیر ثابتی خواهد بود.

رعایت نمودن استانداردهای سایزی در طراحی یک لوگو به شما به سادگی امکان جای دادن لوگوی خود را در هر برنامه ای که به آن نیاز دارید، می دهد. سایز استاندارد یک لوگو وابسته به بستری است که در آن بارگذاری خواهد شد.
برای مثال اندازه یک عکس به عنوان پروفایل یوتیوب ۸۰۰ پیکسل در ۸۰۰ پیکسل می باشد. در حالی که یک لوگو برای امضای ایمیل و یا برای یک وب سایت معمولا ارتفاعی برابر با حداکثر ۱۰۰ پیکسل را دارا می باشد. داشتن فایل های برداری با اندازه ساده و اندازه PNG به شما کمک می نماید تا اندازه لوگوی خود را متناسب با بسترهای مختلف تغییر و تطبیق دهید.

طراحی لوگو

 

به وسیله چه نرم افزاری لوگو طراحی نماییم؟

برای طراحی لوگو نرم افزارهای گرافیک برداری یا به عبارت دیگر وکتور مناسب تر هستند.

به این دلیل که این نرم افزارها اجازه می دهند لوگو ساخته شده در آن ها، در اندازه های دلخواه بدون هیچ گونه افت کیفیتی مقیاس بندی و استفاده شود. با استفاده نمودن از یک نرم افزار مناسب می توان لوگویی طراحی نمود که بر روی بیلبورد تبلیغاتی و بر روی کارت ویزیت به یک اندازه عالی دیده شود. برخی از این نرم افزارها عبارتند از: ایلاستریتور Illustrator، کورل دراو Corel Draw، کانوا Canva و افینیتی دیزاینر Affinity Designer که یک نرم افزار پیکسلی – برداری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید